Sunday, February 20, 2011

Inai a.k.a Henna

Dalam banyak2 benda untuk preparation kahwin, bab berinai paling saya suka. Inilah sebabnya saya nak share kat blog saya ni. Saya sangat surprise dengan teknologi hari ini. Seingat saya dulu, kalau sampai bab berinai untuk orang kahwin, mesti kena susah2 cari daun inai, tumbuk/kisar ada yang tambah arang, sebagai petua nak dapat inai yang merah hitam dan macam2 lagi lah.

Tapi dunia hari ni, dah boleh beli inai siap dalam tiub, just picit kat kuku je =)

Sama lah macam saya pun, guna teknologi saja sebab sampai dah dekat nak kahwin pun still busy kerja. Saya tak ada majlis berinai ;(


Inilah inai paste tu, at least kena pakai 3 kotak untuk 5 jari


Dah happy sangat dapat berinai ;-)

Then nak citer gak pasal inai lukis2 tu.
Banyak search nak buat inai lukis ni, tapi sebab ni perkara last sebelum majlis, masa dan duit pun kurang, so nak cari yang paling murah, saya choose untuk buat kat Jalan TAR, kebetulan ronda2 cari tudung. Pelukis inai ni dekat je dengan Ariani, tak ada kedai tapi ada banyak2 kerusi tepi Mydin. Boleh jumpa diorang kat sana.

Sangat expert dia ni, sekejap je siap =)

Tadaa, ni dah hampir siap

Oklah, ni hasilnya ;-)

Inai lukis semua dah tanggal, tak silap bertahan kat tangan saya lebih kurang 2 minggu. Yang tinggal kat jari sekarang, inai kuku tu, yang ni ikut pertumbuhan kuku la kot baru hilang sume :D

3 comments:

  1. brape ringgit ek buat ni?
    sy ekceli x tau nk buat berinai kt mane.
    sbb sy nanti nk balik kelantan lagi

    klau sy g buat tu tahan 2 minggu ek?

    ReplyDelete
  2. Inai lukis ni insyaAllah, tahan lebih kurang 2 minggu. Jgn cuci tangan gosok2 sabun ek =) Murah je, RM10 sebelah tangan, ikot corak, kalo simple, RM5 sebelah tangan. Kalo nak inai kuku pon, diorang bleh buatkan, harga tak pasti.

    ReplyDelete